Webcontent weergeven

Ontslag

 

Voor een goede ontslagplanning is het aan te raden om uzelf reeds bij opname enkele vragen te stellen: Wie brengt me naar huis? Heb ik een attest nodig voor het werk, de school, de verzekering, ...? Uw behandelende arts en uw verpleegkundige kunnen u hierbij helpen. Zij zullen u ook tijdig melden wanneer u het ziekenhuis mag verlaten. U krijgt bij uw ontslag de nodige informatie mee van de verpleegkundige. Een ontslagbrief wordt aan uw huisarts overgemaakt en in principe staat hij ook in voor het regelen van thuisverpleging.

Wanneer u de afdeling verlaat, meldt u dit aan de verpleegpost waar ze het juiste ontslaguur noteren. U hoeft verder geen stappen te ondernemen voor uw ontslag.
 

Thuiszorg

Thuiszorg (poetsdienst, gezins- en bejaardenhulp) kunt u indien nodig met de verpleegkundige of de sociale dienst bespreken. Voor het ontlenen van thuiszorgmateriaal kunt u een beroep doen op de verschillende uitleendiensten. Mits tussenkomst van het ziekenfonds kunt u onder bepaalde voorwaarden materiaal aankopen. Hiervoor hebt u een voorschrift van de behandelende arts nodig.
 

Vervoer naar huis

Indien u hiervoor zelf niet kunt instaan zal de verantwoordelijke verpleegkundige of de Sociale dienst een oplossing voorstellen.
 

Financiële info

Enkele weken na uw ziekenhuisopname ontvangt u uw ziekenhuisfactuur. Meer informatie over de financiële regeling van uw ontslag vindt u in de rubriek Financiële informatie.
 

Ontslagmoment

Om organisatorische redenen, streven wij ernaar om het ontslagmoment zoveel mogelijk te voorzien in de voormiddag. Wij zijn er ons van bewust dat dit voor vele patiënten niet altijd mogelijk is om het ziekenhuis al in de voormiddag te verlaten. Om dit probleem op te vangen openen we in periodes van hoge bedbezetting voor ontslagklare patiënten een patiëntenlounge.